Dieta paleo – zasady i efekty stosowania

Dieta paleo – zasady i efekty stosowania

Dieta paleo, inaczej zwana dietą paleolityczną, jest specyficznym sposobem odżywienia, który bazuje na jadłospisie ludzi pierwotnych żyjących w epoce kamiennej. Jej głównym założeniem jest korzystanie z naturalnych składników, do których człowiek miał dostęp w okresie paleolitu i wyeliminowanie wszelkich produktów przetworzonych. Wielu badaczy podkreśla zalety jej stosowania i wskazuje ją jako remedium na choroby cywilizacyjne naszych czasów.

Dieta paleo – o co chodzi?

Dieta paleo, stworzona przez dr Lorena Coraina, czerpie inspiracje z prehistorii. W kręgu zainteresowań stawia człowieka pierwotnego, jego koczowniczy tryb życia i sposób, w jaki zdobywał pożywienie. Nasi praprzodkowie jedli to, co zebrali, złowili, upolowali i zdobyli samodzielnie. Naukowcy podnoszą głos, że to właśnie taki sposób odżywania – zapisany w naszych genach – jest najbardziej optymalny do prawidłowego funkcjonowania człowieka i przeciwdziała rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Tylko spójrz – taka dieta pozwoliła pierwotnym ludziom przetrwać, zachować pełnię zdrowia i wyewoluować. Jej słuszność została wielokrotnie potwierdzona przez dietetyków, a mimo to wciąż budzi wiele kontrowersji.

Co można jeść na diecie człowieka pierwotnego?

Dieta paleo opiera się na naturalnych produktach – chudym mięsie, rybach, owocach morza, owocach, warzywach, jajkach, grzybach, nasionach i orzechach. Z jadłospisu wyklucza natomiast gotowe, wysoko przetworzone artykuły, zboże, nabiał, cukier i oleje rafinowane. Nie znajdziemy w niej również warzyw, które zawierają dużo skrobi (np. ziemniaków), roślin strączkowych, orzeszków ziemnych i soli. W związku z tym, że bazuje na produktach odzwierzęcych (mięsie i rybach), nie jest polecana dla wegetarian i wegan.

Jednym z argumentów podnoszonych przeciwko diecie paleolitycznej jest to, że jest uboga w składniki odżywcze. Nic bardziej mylnego. To od ciebie zależy, jak ułożysz swój jadłospis i jak różnorodna będzie twoja dieta. Zaleca się, by wybierać produkty z dużą ilością białka, bogate w błonnik, witaminy, minerały, o niskim ładunku zasadowym i te z przewagą nienasyconych tłuszczów omega-3 i omega-6. Posiłki na diecie paleo są łatwe do przygotowanie, a jednocześnie smaczne i pełne wartości odżywczych.

Zalety diety paleolitycznej

Głównym zadaniem diety paleo jest uregulowanie poziomu glukozy we krwi, dlatego świetnie sprawdzi się w przypadku osób, które cierpią na choroby autoimmunologiczne, np. cukrzycę. Regularne stosowanie diety wysokobiałkowej takiej jak paleo sprawia, że organizm przestaje wykorzystywać glukozę jako podstawowe źródło energii.

Dieta paleo ma udokumentowany pozytywny wpływ na procesy trawienne i pracę układu pokarmowego. Rezygnacja z glutenu będzie szczególnie korzystna dla osób zmagających się z celiakią, Hashimoto czy uczuleniem na gluten. Ponadto, przypisuje się jej zbawienne właściwości w walce z takimi schorzeniami jak nadwaga, nadciśnienie, problemy z układem oddechowym, astma czy depresja.

Należy pamiętać, że stosowanie diety paleo powinno być dopasowane do indywidualnych potrzeb. Poważnym zarzutem kierowanym w jej stronę jest to, że dieta nie jest dobrze zbilansowana, a osoby o małym doświadczeniu dietetycznym, układając jadłospis na własną ręką, mogą zrobić sobie więcej krzywdy niż pożytku. Źle dobrana dieta może spowodować niedobory witamin, minerałów czy poważne choroby nerek i wątroby. Dlatego zaleca się, by decyzja o przejściu na dietę była zawsze poprzedzona konsultacją ze specjalistą.

Zachęcamy do zapoznania się również z dietą Dr Dąbrowskiej, która skupia się za spożywaniu w głównej mierze warzyw i owoców. Polecana jest ona osobom chcącym schudnąć oraz pozbyć się nadmiaru toksyn z organizmu.

1 komentarz do wpisu “Dieta paleo – zasady i efekty stosowania”

Dodaj komentarz